درباره ما
۱)خلاصه تاریخچه شرکت:
قانون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب روستایی در تاریخ 12/9/1374 به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی رسید و سپس در جلسة مورخ 8/5/1376 اساسنامه این شرکت ها در27 ماده مورد تأیید هیئت محترم وزیران قرار گرفت. همچنین به موجب نامه شماره 1186/25/76 مورخ 19/5/76 به تصویب شورای محترم نگهبان رسید.
شایان ذکر است؛ شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان (سهامی خاص) در تاریخ 1/1/1377 تأسیس و طی شماره 13159 مورخ 13/5/1377 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی مشهد(منطقه 9) به ثبت رسیده است که با توجه به این امر، در تاریخ 25/4/1381 برابر با مصوبه شماره 18796/ت 25638هـ هیئت محترم وزیران، شرکت های آب و فاضلاب روستایی رسماً از وزارت جهاد کشاورزی منفک و زیرمجموعة وزارت نیرو قرار گرفت.
سپس بنا به پیشنهاد شماره 100/33/3557 مورخ 28/1/1384 وزارت نیرو به استناد بند(پ) تبصره(4) قانون بودجه سال1384 کل کشور، تأسیس شرکت آب و فاضلاب روستایی استان های خراسان شمالی و جنوبی در جلسه مورخ 5/4/1384 به تصویب هیئت محترم وزیران رسید و نام شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان به شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خراسان رضوی (….شمالی و ….جنوبی) تغییر یافت .
۲ ) معرفی شرکت :
در اوایل سال 1377، شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با هدف تأمین آب شرب و بهداشتی همچنین جمعآوری و دفع بهداشتی فاضلاب در سطح روستاهای استان، تشکیل شد و هم اکنون با استقرار تشکیلات اجرایی تحت عنوان امور آب و فاضلاب روستایی در 27 مرکز شهرستان خدمات مربوطه را ارائه می نماید که مهمترین و اصلی ترین مسؤولیت های این شرکت، عبارتند از:
۱- نگهداری و بهرهبرداری شبکههای آب شرب روستایی.
۲- توسعه ، اصلاح و بازسازی شبکههای آب شرب روستایی.
۳- احداث و ایجاد تأسیسات مربوط به تأمین آب آشامیدنی و دفع بهداشتی فاضلاب روستایی.
۳) خط مشی و برنامه های اجرایی :
شماره بند |
شرح بند |
عناوین برنامه های مصوب هیئت مدیره |
||
1 |
تأمین آب شرب بهداشتی بر اساس استانداردهای تعریف شده |
– افزایش شاخص برخورداری روستائیان از آب شرب و بهداشتی بر اساس شاخص های مندرج در برنامه پنجم توسعه. – اجرای پروژه های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب روستایی در راستای ارتقاء شاخص برنامه های پساب و فاضلاب روستایی بر اساس شاخص های مندرج در برنامه پنجم توسعه. – تجهیز و توسعه آزمایشگاه ها در راستای افزایش کیفی و کنترل های لازم در بخش آب شرب. – آبرسانی سیار به روستاهای غیربرخوردار و متأثر از وقوع پدیده خشکسالی. |
||
2 |
افزایش توانمندی شرکت جهت انجام به موقع تعهدات |
– برنامه ریزی منسجم در جهت افزایش وصولی ها و درآمدهای شرکت. – استفاده از توان مشاوران در طراحی و نظارت بر اجرای پروژه ها. – تمرکز بر کاهش زمان و دوره وصول مطالبات و افزایش پرداخت های غیر حضوری مشترکین. – استفاده مؤثر از تمامی ظرفیت های قانونی موجود به منظور تأمین مالی مورد نیاز پروژه های اجرایی شرکت. – به کارگیری پیمانکاران توانمند و مجرب در اجرای پروژه ها. – تسریع در برگزاری مناقصات و انجام تشریفات قانونی مربوطه در راستای جبران تأخیرات بوجود آمده در مبادله موافقتنامه های سالانه. |
||
3 |
ارتقاء سطح دانش، مهارت و توانایی کارکنان |
– اجرای دقیق برنامه های آموزشی برابر تقویم آموزش. – انجام برنامه ریزی های لازم جهت ارتقاء سطح انگیزش کارکنان. – اندازه گیری و بهبود سطح سلامت کارکنان. – استفاده مؤثر از پیشنهادات و مشارکت کارکنان در تصمیمات و انجام امور محوله. – برگزاری دوره ها و آموزش های شغلی در ارتباط با افزایش مهارت کارکنان در زمینة مسؤولیت های محوله به ایشان. |
||
4 |
بهبود مستمرفرآیندها |
– مدیریت مصرف انرژی در تأسیسات موجود و احداثی. – کاهش میزان مصرف سرانه مشترکین . – بازنگری و کاهش زمان برگزاری مناقصات و رسیدگی به صورت وضعیت های پیمانکاران. |
||
5 |
بهره گیری از فن آوری ها و سیستم های نوین |
– استفاده از سیستم های نوین مدیریتی، از جمله؛ مدیریت کیفیت ISO 9000 ، مدیریت ایمنی و بهداشت، مدیریت کیفیت آزمایشگاه ISO 17025 ، مدیریت پروژه PM BOKE و …. -استفاده مؤثر از انرژی های نو تجدیدپذیر در پروژه های اجرایی و تأسیسات آبرسانی موجود. |
||
6 |
استفادة مؤثر از توان و مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح ها و پروژه ها. |
– واگذاری فرایندهای مربوط به مدیریت و راهبری تأسیسات به بخش غیردولتی، شامل: سرویس و نگهداری تأسیسات، بهره برداری و رفع اتفاقات خطوط انتقال و شبکه توزیع و … – برون سپاری فعالیت های خدماتی، اعم از: پذیرایی، نظافتی، نگهبانی، سرایداری و … – برنامه ریزی نصب و راه اندازی دستگاه های آب شیرین کن. – ارزیابی مستمر عملکرد مشاوران و پیمانکاران بر اساس شاخص های موجود و تعریف شده. |